Een sportief weekendje




Nog 3 weken en dan is het zover, dan loop ik mijn 2e marathon in Eindhoven. En zoals het trainingsschema het voorschrijft stond zaterdag mijn langste duurloop van 32 km op het programma. In tegenstelling tot in april, ter voorbereiding van mijn eerste marathon in Antwerpen, had ik er deze keer geen schrik voor maar keek ik er zelfs naar uit. Hoe snel de gewoontes en gedachten van een mens toch kunnen veranderen!
Vermits we 's middags al op een verjaardagsfeestje moesten verschijnen, riep mijn wekker mij al om 6 uur uit mijn bed: "opstaan en go for your run!". Na een ontbijt met havermoutpap, het ophangen van de eerste was, het volproppen van de 2e wasmachine en uitstippelen van mijn route, vertrok ik om 6u50 bij het ochtendgloren. Dat eerste uurtje was gewoonweg heerlijk genieten, konijntjes huppelden nog vrolijk rond op de kleine boerenpaadjes en stilletjes aan zag ik de eerste lichten in de huizen aanknipperen en het leven stilaan op gang komen. Het lopen ging redelijk vlot aan een tempo van gemiddeld 5m54 en zo stond ik na 3 uur en 9 minuten terug thuis, om het vrolijke "goeie morgen mama" van mijn gezinnetje te aanhoren. Na een verkwikkende douche was ik weer helemaal opgefrist en kon ik aan mijn dag beginnen. Er stond heel wat op het programma, gevelstenen gaan kiezen voor de uitbouw, verjaardagsfeestje, boodschappen doen, en dan met Lotte naar de plaatselijke zwemclub voor een zwemtest. Ze is met glans geslaagd en met een grote fiere glimlach mocht ze haar eerste training al mee doen, ons visje is weer gelukkig! Dit seizoen mag ze op woensdagnamiddag en zaterdagavond een uurtje gaan zwemmen met de zwemclub, op amper 5 minuutjes rijden van huis. En ondertussen kan ik een uurtje gaan lopen, zo combineren we 2 vliegen in één klap!


Ondanks de stijve spieren, heb ik zondag dan toch meegedaan aan een plaatselijke loopwedstrijd, de "Ronse Run". Het is altijd plezant om in je eigen gemeente te kunnen lopen, je komt veel "bekend" volk tegen en je loopt op bekend terrein, dubbel plezier dus. Voor het eerst kon Lotte ook meedoen aan de Kids run, ocharme wat was ze zenuwachtig! Ik had haar nochtans goed uitgelegd dat het gewoon voor de fun was en dat meedoen zo veel belangrijker was dan winnen, maar ze wou absoluut niet als laatste eindigen. En haar willetje heeft weer gewonnen, ze was mooi 6e als jongste spruit tussen de leeftijdscategorie van 6 tot 12 jaar. Ze heeft echt wel alles gegeven, want ze heeft toch 5 minuten moeten bekomen, traantjes en hoesten bij aankomst, ik denk dat ze een beetje te diep is gegaan, tja ze heeft blijkbaar de winnaarsmentaliteit van haar papa geërfd, never give up!

En dan was het de beurt aan de 5 km lopers. Mijn man was natuurlijk helemaal vooraan gaan staan, op de 2e rij, en ik stond ergens 5e rijtje. Bij het startschot verloor ik plots al mijn goede voornemens (gij zult niet te snel lopen want ge moet nog recupereren van die 32km van gisteren) en schoot ik door de wedstrijdadrenaline als een pijl vooruit. De eerste kilometer liep ik in 4m42, aaahhhh veel te snel voor mij! Dan wat gas teruggenomen, de spiertjes deden geen pijn, dus vollen bak vooruit om in een mooie tijd van 00:26:01 op 5,2km te finishen. Jammer dat ik bijna een minuut verloren heb, doordat de vrijwilligers mij deden stoppen om een rijtje wachtende auto's eerst door te laten, pfff heel frustrerend als je je tijd wilt verbeteren. Gelukkig kon ik rekenen op even grote ergernis bij de andere lopers zodat ze ons toch al snel door lieten lopen, maar de frustraties waren enorm bij de getroffenen… Je betaalt immers om eens rustig op een autovrij parcours te kunnen lopen, en dan kom je dit tegen. Behalve dit ene minpuntje, was de rest prima in orde en hebben we weer genoten van een heerlijke Ronse Run, met een nieuwe persoonlijk record op het palmares en een finishplaats van 13e vrouw op 130 deelnemende vrouwen! Jammer van die stop, anders had ik de top 10 gehaald, maar ik ben al fier genoeg, 5 jaar geleden eindigde ik altijd in de laatste kwartgroep van de deelnemers en nu sta ik al mooi bovenaan te pronken. Een mooier afsluiter dus van een druk weekend!