De start van een nieuw hoofdstuk


 
26 september 2016, de officiële start van het academiejaar voor de vele universiteitsstudenten in België. Vele jaren ging deze dag aan ons voorbij, maar niet dit jaar. Vandaag begint mijn "kleine" meid namelijk aan een nieuw hoofdstuk in haar jonge leven, de start van haar leven als kot- en universiteitsstudente. Vanaf vandaag zie ik haar enkel nog tijdens het weekend, van vrijdagavond tot zondagavond, dat zullen dus de kostbare momenten worden de komende maanden/jaren. Slechts 48 uur krijgen we, om de gebeurtenissen van de voorbije week met het gezin te delen en te genieten van de tijd die we samen kunnen doorbrengen. Het zal voor iedereen een aanpassing worden, 
 
  • voor Phoebe start vooral een hele spannende tijd, een periode waarin ze zal kunnen openbloeien als jong volwassene en op ontdekking kunnen gaan in onze mooie hoofdstad en kennismaken met de verschillende culturen van onze maatschappij,
  • voor Lotte zal het waarschijnlijk het moeilijkste worden, zij zal haar grote zus heel erg missen tijdens de weekdagen, ze zal niet meer 's avonds gezellig nog even bij haar op de kamer kunnen gaan zitten om wat te babbelen of lol te maken, maar anderzijds zal ze wel kunnen genieten van de voordelen van het "enig" kind in huis te zijn en dus de volle aandacht van mama/papa te krijgen,
  • voor ons, haar ouders, zal het even wennen worden aan de rust en stilte in huis, de wervelende tienerwind met puberende hormonen zal namelijk gedurende 5 dagen niet meer door het huis waaien, de keuken zal onaangeroerd blijven, de tienerkamer stil…

Maar gelukkig leven we in de 21ste eeuw en bestaat er zoiets als sms, messenger of skype om toch op de hoogte te blijven van elkaars reilen en zeilen en vooral gerustgesteld te worden dat de kotstudente haar draai vindt in de "grote" school en de grote stad.

En aangezien bij ons elke reden goed is om een feestje te geven, hielden we gisteren een kot opendeurdag, om familie en vooral ook kleine zus de kans te geven om Phoebe's nieuwe stek eens te bewonderen en haar nieuwe hoofdstuk in het leven te vieren. En ik moet met trots toegeven, mijn dochter heeft smaak qua interieurinrichting, ze heeft van een lege kamer met een klein budget toch een eigen thuis gecreëerd. En vooral het bed werd goedgekeurd door de allerkleinsten.
 
En omdat ik haar nu al mis, heb ik even mijn gedachten van mij afgeschreven...