Muzieklooplijst marathon Amsterdam


Ook verslaafd aan lopen op muziek? Dan kan mijn afspeellijst jou wat inspiratie bezorgen.
Aanstaande zondag sta ik samen met enkele duizenden andere deelnemers aan de start van de marathon in Amsterdam. Aangezien ik deze keer alleen de uitdaging aan ga, stelde ik een nieuwe playlist samen om mijn 42 km lange tocht wat aangenamer te maken.

Ik gebruikte als basis mijn muzieklooplijstje dat ik al meermaals gebruikte tijdens mijn lange duurlooptrainingen en vulde deze aan met een aantal nieuwe nummers. Goed voor 4 uur en 26 minuten muziek, langer over de marathon lopen is dus geen optie :)
Om een beetje variatie in te bouwen, deelde ik de afspeellijst op in 5 blokken:

Blok 1 – de start: vrolijke muziek met geen te snelle beat, want door de massa lopers om je heen ga je sowieso sneller lopen dan je in gedachten had. Rustige startmuziek dus om mezelf wat te temperen.


Blok 2 met enkele liedjes die ik heel graag hoor en die me terugvoeren naar mijn jeugdjaren. Een beetje nostalgie dus om bij weg te dromen en minder aandacht te schenken aan de vele kilometers die nog in het vooruitzicht liggen. Hierin vind je bijvoorbeeld Eye of the tiger terug, het hitnummer uit de beroemde Rocky films. Als we Sylvester zien zweten, krijgen we immers ook “goesting” om dat te doen. En I will survive, laat ons hopen, om me een beetje moed te geven. Een nummertje van Queen waar ik altijd moet om glimlachen tijdens het lopen Don’t stop me now, ze moesten eens proberen. Die finish in Amsterdam moet en zal ik bereiken, kruipend of lopend.


Het derde blok bevat een aantal favoriete nummers van mijn dochtertje. Liedjes die we heel vaak meebrullen tijdens onze autoritten samen.

De volgende liedjes hoor ik gewoon heel graag, hebben een leuke beat en moeten mij dus tijdens de tweede helft van de marathon begeleiden (blok 4 dus). Er staan ook 2 Franse liedjes tussen, evenals een paar Vlaamse/Hollandse meezingers.


En dan het ultieme laatste blok, dat mij door die laatste zware kilometers tot de finish moet brengen... Het tempo ligt iets hoger bij dit soort muziek en zal er hopelijk voor zorgen dat ook mijn loopsnelheid nog wat stijgt.


En nu maar hopen dat de batterij van mijn “oortjes” het lang genoeg uithoudt... en ik ook :)