Herfstvakantie = verjaardagsfeestjestijd!


De herfstvakantie zit al over de helft en eigenlijk is er van uitrusten nog maar weinig in huis gekomen. Maar hoe kan het ook anders met 3 verjaardagsfeestjes op 5 dagen tijd!

Onze 2 families zijn groter dan ons huisje, dus vieren we de verjaardag van de kinderen altijd met de families apart, maar dat betekent dan ook 2 keer boodschappen doen, 2 keer koken, 2 keer huisje klaar maken en tafel dekken, 2 keer gastvrouw spelen en ook 2 keer weer opruimen en poetsen. Ik heb vingers te kort om bij te houden hoeveel keer ik onze vaatwasser al gevuld en leeggehaald heb deze vakantie.

Om het mezelf wat gemakkelijker te maken, had ik 2 keer dezelfde hapjes en hoofdgerecht voorzien. Zo deed ik maar 1 keer boodschappen en hoefde ik voor het tweede feestjes enkel de verse ingrediënten bij te halen. De voorbereiding van het tweede feestje verliep ook veel vlotter, het scenario zat immers al goed in mijn hoofd en ik moest niet meer stiekem naar mijn draaiboek grabbelen om te zien wat ik nog van "mise en place" kon doen.

Dit had ik als warme hapjes voorzien:
  • Pizzabonbons, gebaseerd op een receptje van Laura's Bakery
  • Warme bruschetta met Provençaalse kruiden, mozzarella en Italiaanse ham
  • Tortilla chips met pijpajuintjes en cheddarkaas




Als koude hapjes had ik olijven met fetablokjes, chips uiteraard en een tortilla wrap met groene pesto, parmezaan schilfertjes, rucola en Prosciutto ham.

Het hoofdgerecht is hier één van de topfavorieten bij ons thuis: groene penne met kippenballetjes, zongedroogde tomaten en rucola. Je maakt dit simpel maar oh zo lekker gerechtje als volgt klaar:

 
  • Voor de kippenballetjes meng je de volgende ingrediënten in de keukenrobot: kippengehakt, pijnboompitten, parmezaanse kaas, paneermeel, Provençaalse kruiden, peper en zout. En dan … rollen maar! De balletjes bak je dan goed door in een beetje olijfolie. Je kan dit eventueel al op voorhand doen en dan net voor het serveren even opwarmen in de microgolfoven.
  • De groene pesto kan je kopen of maak je zelf door de volgende ingrediënten in de blender te mengen: pijnboompitten, basilicum, 1 teentje knoflook, Parmezaanse kaas, olijfolie, peper & zout.
  • Besprenkel een ovenschaal met een beetje olijfolie en doe daar de kerstomaten in. Kruid met peper & zout. 15 minuten opwarmen in de voorverwarmde oven op 180°.
  • Kleine champignons op schijfjes snijden en bakken in een beetje olijfolie.
  • Penne koken volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Penne afgieten en mengen met de groene pesto.
  • Nu dresseer je alles op een groot (verwarmd) bord:
    • Groene penne
    • Enkele blaadjes rucola
    • Een paar zongedroogde tomaten
    • Enkele warme kerstomaten en champignons
    • Een goede schep kippenballetjes
    • Overstrooi met Parzemaanse schilfers
    • En nu smullen maar!

Als dessert hadden we een heerlijke en supermooie Barbie ijstaart gekocht bij onze bakker. Lotte was er super blij mee en wij ook :)

 

En onze keuken was ook een voor & na foto waard! Al zie ik persoonlijk toch liever de na-foto bij het opstaan :)
De keuken na het feestje

De keuken voor het feestje & na het opkuiswerk
 
En gisteren was er dan het kinderfeestje met 3 meisjes uit haar klas. Gillen, rennen en alles overhoop halen was hun objectief van de dag denk ik :)
De mini muffins met en zonder chocolade werden gretig verslonden en ook de Brusselse wafels gingen er vlotjes in.

 
Lotte happy = me happy! Maar nu aub even geen feestjes meer... een beetje rust en ontspanning kan ik nu wel gebruiken de resterende vakantiedagen, anders kom ik nog vermoeider terug op het werk dan voor de vakantie :)