De voordelen van lopen voor (drukke) mama's


... of hoe ik de alledaagse stress als sneeuw voor de zon laat verdwijnen...
Een droom, een illusie denk je? Nee hoor. Lees maar verder en ontdek hoe dit ook voor jou realiteit kan worden. Laat je inspireren door mijn verhaal en start vandaag nog met je nieuwe, rustiger leven als mama.

“BAM”, de voordeur slaat dicht. Mijn sportschoenen knisperen op de ondergrond van het deurpad naar de straat en mijn lichaam maakt zich klaar om te vertrekken. De avondzon gloeit aan de horizon en kleine wolken decoreren de hemel. Ik voel langzaam de druk op mijn schouders afnemen en een golf van rust daalt op me neer. Ik druk mijn sporthorloge in, “piep”. Langzaam komen mijn benen in beweging en nemen me mee op mijn vertrouwde looproute. Ik zie de lichtjes schijnen door de gordijnen bij de buren en er komt een heerlijke geur van avondeten me tegemoet. Daar zijn ze precies koteletjes aan het bakken. De cadans van mijn voeten vult de avondgeluiden aan, “plof-plof... plof-plof”. Ik voel mijn hartslag lichtjes stijgen naarmate de kilometers vorderen, mijn ademhaling probeer ik rustig te houden. Beelden van die overvolle wasmand met strijk en de speelgoedrommel van Lotte verdwijnen gestaag naar de achtergrond. Mijn drukke gedachten over het werk vandaag en het constante gevraag “mama, ik wil...”, “mama, kan je ...” ebben weg. De stress in mijn hoofd maakt langzaam plaats voor een zalige leegte. Mijn piekergedachten verdwijnen op de achtergrond en met een glimlach om mijn mond vraag ik me af waarom ik zopas aan het stressen was thuis, zo erg was het toch niet dat haar glas water omver gevallen was? Op amper 2 minuten tijd was alles weer proper... De avondlucht valt als een warm deken over me heen en ik geniet van het buiten zijn, van de zuurstof in de lucht waarmee ik mijn longen lustig vul. Vogels vliegen me voorbij en even voel ik me net zo vrij als die diertjes en heb ik precies ook vleugels. Mijn voeten lijken boven de straat te zweven en ik voel de energie door mijn lichaam stromen. De vorige kilometer is precies in een flow aan me voorbij gegaan, zo verzonken was ik in mijn gedachten. De mentale vermoeidheid smelt weg en maakt plaats voor een gelukzalig gevoel. Ik voel me sterker dan ooit. En dat kleine euvel op het werk, dat stelde eigenlijk weinig voor en ik weet plots hoe ik het morgen weer kan rechtzetten. Mijn kracht groeit met iedere pas die ik zet. Onbewust zet ik nog een kleine versnelling in, nog een paar laatste meters alle spanning eruit rennen. De voordeur van thuis komt langzaam dichterbij. Mijn voeten vertragen automatisch, mijn hartslag daalt en mijn ademhaling komt weer tot rust. Een fantastisch goed gevoel overweldigt me bij thuiskomst, want yes, I did it again! Ik open de voordeur en zie dat mijn dochtertje mij amper gemist heeft. Haar boterhammetjes hebben intussen de weg naar haar buikje gevonden en ze zit nog wat ontspannen te spelen. "Oh mama je bent al terug", zegt ze als ze mij ziet. Met een glimlach kruip ik eerst onder de zalige douche, ik trek gemakkelijke kleren aan en ga nog even naast Lotte zitten om haar te trakteren op een dikke zoen omdat ze zo flink is geweest terwijl ik gaan lopen was. Ik krijg een knuffel en een brede glimlach terug. Bye bye stress, hello peaceful evening!

Dit verhaal is geen verzinsel, maar een momentopname uit mijn leven. Want door te lopen, kan ik mijn hoofd leeg maken, word ik rustiger en kan ik als mama weer alles aan. Ook jij kent dat stemmetje waarschijnlijk wel, dat je stiekem dingen influistert zoals “Zou je niet beter een spelletje spelen met je kindje of eerst nog die was opplooien?”. Dat geniepig klein stemmetje in je hoofd, dat telkens weer duizend-en-één redenen verzint om ervoor te zorgen dat je die loopschoenen van je weer netjes in de kast schuift. Je weet heel goed dat je je altijd beter voelt na eventjes gesport te hebben. Maar toch lijkt het aantrekken van je sporttenue en die deur achter je dichttrekken een loodzware taak. Hieronder lees je enkele voordelen van lopen om je te helpen dat duivels stemmetje de mond te snoeren en te kiezen voor wat me-time. Want inderdaad, sporten is tijd maken voor jezelf. Het geeft je de mogelijkheid om, ook al is het maar voor even, aan de dagelijkse sleur te ontsnappen. Hieronder zijn maar enkele van de vele voordelen die lopen aan drukke mama's kan bieden:

-        Sporten = me-time. Alleen jij en je gedachten krijgen nu de prioriteit. Lopen helpt je ontsnappen aan de drukte en maakt je hoofd leeg. En met een helder brein kan je opnieuw de dagelijkse stress aan en los je problemen moeiteloos op.

-        Door de inspanning maakt je lichaam endorfines aan, die op hun beurt dan weer zorgen voor dat gelukkig gevoel na je work-out. Als je kinderen dus de volgende keer zeuren als je gaat sporten, dan kan je hen de keuze geven: of je blijft chagrijnig thuis of ze laten jou even sporten en ze krijgen achteraf een glimlachende & ontspannen mama in de plaats!

-        Door te bewegen blijft je lichaam in vorm, je gewicht op peil en voel je je zelfverzekerder.

-        Je geeft het goede voorbeeld aan je kinderen en leert hen dat sporten gezond is. Als ze wat ouder zijn kunnen ze zelfs mee fietsen terwijl jij je rondje loopt, super gezellig!

-        Lopen in je eentje is een groot voordeel als je kinderen hebt. Van zodra je partner thuis is en de zorg voor de kinderen van je overneemt, trek je je loopschoenen aan en vertrek je. Geen stress om ergens op tijd te zijn voor een groepsactiviteit, je start gewoon wanneer het voor jou het beste uitkomt.

-        Je bespaart ook verplaatsingstijd uit, want je begint gewoon te lopen aan je voordeur, makkelijker kan niet.

-        Op www.afstandmeten.nl zoek je gemakkelijk een nieuwe looproute uit, afhankelijk van het aantal kilometer dat je wenst te lopen of de straten waar straatverlichting aanwezig is in de winter bijvoorbeeld.

-        Lopen in de natuur zorgt ervoor dat je extra zuurstof opneemt en dat je volledig tot rust komt. De extra vitamine D is een leuke bijkomstigheid en kan er in de winter voor zorgen dat je minder snel depressief wordt.

-        Je looptraining maak je zelf zo lang of zo kort als je wilt, afhankelijk van de tijd die je die dag wilt vrijmaken voor jezelf. 3 keer per week een half uurtje lopen is al voldoende om fit te blijven.

-        En door die extra calorieën die je zopas verbrand hebt, mag je jezelf ook al eens verwennen met een extra chocolaatje. Een boost voor je humeur!
Wacht dus niet langer en ga er voor!