Loslaten


Disney's Frozen "Let it go" spookt voortdurend door mijn hoofd, de tekst stiekem omtoverend tot "Let her go". Ik probeer me sterk te houden voor de jongste, maar het is onvermijdbaar, dikke tranen rollen over mijn wangen als ik mijn oudste uit wuif op de luchthaven van Zaventem. "Daar gaat ze" van Clouseau is de volgende songtekst die opdoemt. Net 18 geworden en voor het eerst alleen op reis, met haar ex-vriendje weliswaar, op weg naar het land van haar dromen, de Verenigde Staten van Amerika. Maandenlang heb ik hier tegenop gezien, maar nu is er geen weg meer terug. Ik moet haar loslaten, haar vertrouwen dat ze die lange verre reis tot een goed einde zal brengen en met een rugzak vol ervaring zal thuiskomen, veilig terug in mijn armen. Maar het is niet gemakkelijk, dat loslaten… volgens mij is dit de moeilijkste taak uit het moederschap en het hele opvoedingstraject.