De wondere wereld van de tandenwissel


We starten de maand december met een tandje minder bij onze jongste dochter!

Die piepkleine melktand stond al weken in haar mondje te wiebelen en maakte het tandenpoetsen de laatste dagen dan ook heel onaangenaam. Lotte weigerde echter om eigenhandig tussen te komen in dit uitvalproces en wachtte dan ook geduldig af. Deze week was het dan eindelijk zover, de wiebeltand gaf er de brui aan en viel heel gewillig uit haar mondje. Wat een vreugde en opluchting kwam er toen toch los bij onze meid. Ze was zo happy, compleet uit de bol ging ze toen die melktand eruit viel. Iedereen moest het horen en ik denk dat haar vreugdekreten zelfs tot bij onze buren te horen waren.
 
's Avonds werd alles voorbereid voor de komst van de tandenfee. De tand kwam echter niet onder haar hoofdkussen, maar gewoon op haar nachtkastje te liggen. Ik denk dat ze het idee van een tandenfee die onder haar hoofdkussen zou kruipen terwijl ze sliep maar eng vond. Maar geen nood, die goede tandenfee vond de trofee en trakteerde Lotte op een centje en een mooi doosje om de tandjes in te bewaren!
 
 
Dat glitterdoosje kocht ik enkele maanden geleden bij The Grasshopper in Brussel, waar ze trouwens heel veel mooie spullen voor kindjes hebben. Ze krijgen mij dan ook regelmatig op bezoek als ik weer eens op zoek ben naar iets speciaals voor mijn dochters of één van mijn metekindjes.
 
Die hele tandenwissel is toch blijkbaar een enorme bezigheid bij kinderen van die leeftijd. Ze zijn daar enorm mee bezig van wie uit de klas al hoeveel tanden "verloren" heeft en wie de volgende zal zijn. En vragen dat Lotte me daarover al gesteld heeft, dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Daarom een goede boekentip die dit hele proces wat gemakkelijker maakt voor de kinderen en ook voor de ouders die hiermee illustratief een antwoord klaar hebben op de vele vragen: "Het grote tandenwisselboek" van Iwona Radunz & Thomas Röhner.



 
De volgende wiebeltand maakt zich al klaar, eens benieuwd of die er vlugger zal uitvliegen!